دوربین های مدار بسته

آشنایی با دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

معرفی

دوربین مداربسته آنالوگ از نخستین و قدیمی ترین دوربین های معرفی شده در صنعت سیستم های امنیتی و حفاظتی به شمار می رود. پس از معرفی این دوربین ، بخش زیادی از سازمان ها و کسب کار های دولتی و شخصی برای امنیت و نظارت بیشتر بر محیط کاری خود رو به استفاده از این دوربین ها آوردند. اما با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، دوربین های دیجیتال و ای پی با کیفیت بالاتر و واضح تر جایگزین آنالوگ ها شدند. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی دوربین مداربسته آنالوگ بپردازیم و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

دوربین مداربسته آنالوگ
دوربین مداربسته آنالوگ بولت

عملکرد دوربین مداربسته آنالوگ

ضبط کننده دیجیتالی موجود در این دوربین ها تصاویر را دریافت کرده و با سنسور های تصویر CCD آنها را به حالت دیجیتال در می آورد. سپس، این داده ها به صورت امواج و سیگنال های آنالوگ به دستگاه DVR یا NVR ارسال می شوند. DVR دستگاه کنترل و صبط تصاویر دوربین های آنالوگ است. رابط استفاده شده میان دوربین و دستگاه گیرنده در این دوربین ها، معمولا از نوع BNC و کابل های کواکسیکال مانند RG59 است؛ اگرچه بسته به نیاز کاربر می توان از کابل های متفاوتی استفاده کرد.

ارسال تصاویر به صورت بی سیم در محدوده امواج آنالوگ صورت می پذیرد. این امر کیفیت تصویر را بیش از پیش تحت تاثیر نویز قرار می دهد؛ به علاوه، امکان دسترسی به تصاویر در این محدوده امواج برای هر فرد دیگری به راحتی ممکن است و از حیث امنیتی، عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهد.

سیگنال آنالوگ

کیفیت دوربین مداربسته آنالوگ

کیفیت دوربین مداربسته آنالوگ به صورت توابعی از امواج آنالوگ می باشد. این امواج همواره در معرض نویز قرار دارند؛ نویز های مختلف الکتومغناطیسی ، همینطور اختلالات ناشی از نوسانات شدید برق، نوع، مقدار و کیفیت کابل، شرایط و موضع قرارگیری دوربین ها و… بر بازدهی و کیفیت تصویر دوربین های مداربسته آنالوگ تاثیر گذارند.

استاندارد تصویر به کاررفته در این دوربین ها از نوع خطوط تلویزیونی(TVL) بوده و گستره محدودی را شامل می شود. هرچه مقدار TVL بالاتر باشد، رزولوشن و کیفیت تصاویر بالاتر خواهد بود؛ اگرچه برای اهداف نظارتی ساده و معمول، تصاویری با وضوح  ۱.۳ مگاپیکسل کفایت می کند.

نصب و قرارگیری دوربین های آنالوگ

یکی از مهمترین جنبه های دوربین های مداربسته، محل و شرایط قرارگیری دوربین است. دوربین باید طوری نصب شود که در عین پوشش حداکثری محیط، کمترین مقدار کابل ممکن را مصرف کند. دوربین مداربسته آنالوگ با توجه به رزولوشن نسبتا ضعیف خود، باید در محلی قرار گیرند که نور به مقدار کافی وجود داشته باشد؛ همچنین باید در نظر داشت که این دوربین ها برای نظارت معمولی در مکان های عموما خلوت کاربرد دارند و برای استفاده در محیط های شلوغ که احتیاج به وضوح بالایی است، پیشنهاد نمی شوند. شما کاربران عزیز می توانید جهت آشنایی بیشتر با نصب اصولی دوربین های مداربسته سری به صفحه نمونه کارهای فروشگاه ذره بین بزنید.

 

ضبط تصویر دوربین های آنالوگ

همانطور که اشاره شد، برای انتقال تصویر در دوربین مداربسته آنالوگ،  از کابل های کواکسیکال استفاده می شود. خروجی های دوربین های مداربسته با استاندارد های معمول تلویزیونی مانند PAL و NTSC  همگام سازی شده اند. طبق این استاندارد ها، بالاترین تفکیک پذیری قابل دسترسی، TVL 540 است و دستگاه، قابلیت نمایش تصویر دوربین های مداربسته با استاندارد های تلویزیونی با تفکیک پذیری بالاتر را ندارد.

مزایا و معایب دوربین های آنالوگ

مزایا دوربین های آنالوگ
  • قیمت ارزان و مناسب
  • ارائه تصویر در پهنای باند پایین
  • نصب ساده تر نسبت به دیگر انواع دوربین های مدار بسته
  • تنوع بالا و گسترده در بازار
  • سیستم و رابط کاربری آسان و ساده
معایب دوربین های آنالوگ
  • رزولوشن و کیفیت تصویر پایین
  • هزینه های بالا برای کابل کشی
  • ارتباط بی سیم بی کیفیت و ناامن
  • امکان اختلال و نویزپذیری بالا
  • عدم پشتیبانی دستگاه های ضبط آنالوگ از هارد های پرحجم

مقایسه دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال

تفاوت کلی بین این دو نوع دوربین در دو چیز است:

قیمت تمام شده و کیفیت

کیفیت و وضوح تصویر در دوربین مداربسته آنالوگ چیزی حدود زیر یک مگاپیکسل کارایی دارد در حالی که این عدد برای دوربین های دیجیتال بین ۱ تا ۵ مگاپیکسل می باشد.دوربین های دیجیتال علاوه بر رزولیشن بالا قابلیت های مختلفی مانند تشخیص و تفکیک چهره، ضبط هوشمند و… را شامل می شوند.

طراحی و زاویه دید منحصر به فرد دوربین های دیجیتال باعث شده به تنهایی کارایی چند دوربین آنالوگ را داشته باشد و مناطق بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد. همچنین، دوربین های دیجیتال قابلیت جستجو در تصاویر ضبط شده بهتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند و برای محیط های پرجمعیت و شلوغ بسیار کاربردی تر می باشند.

گیرنده های دو دوربین نیز با یکدیگر متفاوت اند. دوربین های آنالوگ داده های خود را به دستگاه DVR ارسال میکنند و برای این کار به مبدل های مختلفی احتیاج دارند؛ در حالی که دوربین های دیجیتال، داده های خود را به دستگاه NVR ارسال میکنند و قادرند تصاویر را بدون نیاز به مبدل با وضوح بالا بر روی نمایشگر های تلویزیونی نمایش دهند.

 

جمع بندی

اگرچه با پیشرفت تکنولوژی دوربین های آنالوگ جای خود را به دوربین های دیجیتال داده اند اما این دوربین ها به دلیل هزینه پایین تر و مناسب تر خود، همچنان مورد انتخاب بسیاری از افراد قرار می گیرند و همچنان سهم نسبتا زیادی را از بازار دوربین های مداربسته را به خود اختصاص داده اند.

برای مکان های حساس، پرخطرو اماکن عمومی که احتیاج به نظارت بهتر و دقیق تری دارند، پیشنهاد ما به شما استفاده از دوربین های دیجیتالی و ای پی است.

اما اگر قصد دارید با بودجه کمتر محل کار یا منزل خود را مجهز به دوربین مداربسته کنید و وضوح بالای تصاویر اولویت اول شما نیست، دوربین مداربسته آنالوگ انتخاب مناسبی برای شما به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *