دوربین های مدار بسته

دوربین مداربسته حرارتی در بیرجند

دوربین مداربسته حرارتی در بیرجند

مقدمه

دوربین های مداربسته حرارتی، دسته از دوربین های مداربسته هستند که  ثبت تصویر را به روش متفاوتی نسبت به دوربین های مداربسته عادی (نوری)، انجام می دهند و تصویر خروجی آنها به صورت ترمال (Thermal) می باشد.

در پست امروز ذره بین، با دوربین های مداربسته حرارتی و ویژگی ها و کاربردهای آشنا خواهیم شد و شما را در امر خرید دوربین مداربسته حرارتی در بیرجند، راهنمایی خواهیم کرد.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته حرارتی

عملکرد کلی دوربین های مداربسته حرارتی با دوربین های مداربسته عادی یکسان است. هردوی این دوربین ها داده هایی را از طریق سنسور های خود دریافت کرده ئو سپس تصویر نهایی را پس از پردازش به صورت خروجی ارائه می دهند.

در دوربین مداربسته عادی، سنسور های تصویر از نوع سنسور نوری می باشند. امواج نور مرئی که ما میبینیم توسط سنسور های نوری دوربین دریافت شده و تصویر نهایی بر اساس همان ساخته خواهد شد.

در دوربین مداربسته حرارتی، سنسور ها از نوع حرارتی بوده و به پرتو های گرمایی که از اجسام منتشر می شود، حساس هستند. این پرتو ها توسط لنز دوربین بر روی سنسور متمرکز می شوند. در این سنسور پرتو ها به صورت داده های دیجیتال پردازش می شوند و تصویر ترمال یا حرارتی را می سازند.

دوربین مداربسته حرارتی

مزایا و معایب دوربین های حرارتی

دوربین های حرارتی از تکنولوژی ها و امکاناتی برخوردارند که در همه دوربین های عادی مشاهده نمی شود.این دوربین ها انواع آنالوگ و تحت شبکه را نیز شامل می شوند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این دوربین ها می پردازیم.

مزایا

 

عدم تخطی به حریم خصوصی: یکی از ویژگی هایی که در عین ضعف بودن، مزیت محسوب می شود، جزئیات تصویر پایین دوربین مداربسته حرارتی است. این دوربین ها بر عکس دوربین های نوری تصویر واضح و با جزئیات بالایی ندارند. این ویژگی در بیمارستان ها که فقط اطلاعات حیاتی مانند دما بدن بیمار نیاز است، کاربردی می باشد.

 قدرت تشخیص موجودات زنده: دوربین های ترمال توانایی تشخیص همه موجودات را دارند، چرا که بر اساس گرمای بدنشان آنها را مشاهده می کنند، در این دوربین ها مشکلاتی که برای تشخیص دادن موجود زنده در دوربین های عادی وجود دارد، مطرح نیست و مانعی ایجاد نمی کند. فاصله تشخیص نیز برای این دوربین ها مسئله ای نیست و تشخیص گرما از فواصل دور ممکن است. همچنین عملکرد دوربین مداربسته حرارتی چه در شب و چه در روز، بر خلاف دوربین های عادی تفاوت چندانی ندارد.

مقاومت و عملکرد با ثبات در شرایط جوی نامناسب: دوربین های ترمال بر خلاف دوربین های عادی از مقاومت بیشتری نسبت به بارش برف و باران و شرایط جوی ناپایدار دارند. در دوربین های مداربسته نوری، در شرایط ذکر شده نور کافی در محیط نیست و تصویر از وضوح و جزئیات پایین تری برخوردار خواهد بود؛ در حالی که در دوربین های حرارتی، وجود یا عدم وجود نور در تصویر نهایی تاثیر خاصی ندارد و این دوربین ها ثبات خود را در هر وضع آب و هوایی حفظ خواهند کرد.

جلوگیری از هزینه های اضافه و کمک در صرفه جویی: در استفاده های صنعتی دوربین های حرارتی، بحث جلوگیری از متحمل شدن هزینه های اضافه مطرح است. موقعیتی را در نظر بگیرید که در کارخانه ای، دمای یک شی یا دستگاه به خصوصی نباید از حد مشخصی بالاتر رود. در اینجا می توان از دوربین مداربسته حرارتی برای کنترل دما استفاده کرد و باعث جلوگیری از خسارت شد.

کمک برای ثبت اطلاعات محیطی: از داده های به دست آمده توسط دوربین مداربسته حرارتی، می توان اطلاعات محیطی مهمی به دست آورد. مثلا تشخیص دادن روشن بودن یک دستگاه یا وسیله در محیط، یا زنده بودن و نبودن یک جانور و…

دید دوربین مداربسته حرارتی
ثبت اطلاعات محیط دوربین مداربسته حرارتی
معایب دوربین استارلایت

هزینه تمام شده بالا و گران: هزینه تمام شده دوربین های ترمال نسبت به دوربین های مداربسته دیگر بسیار بالاست. که البته به دلیل امکانات و قابلیت های زیاد آنها می باشد.

محدودیت رزولوشن و وضح تصویر: همان طور که بارها در این مقاله اشاره شد، دوربین های ترمال با رزولوشن تصویر محدود و ضعیفی طراحی شده اند و هدف اصلی آنها ثبت جزئیات ظاهری نیست. اگر قصد دارید علاوه بر دید حرارتی، تصویر واقعی از محیط داشته باشید می توانید در کنار این دوربین ها، از دوربین مداربسته نوری نیز استفاده کنید.

عدم توانایی تشخیص چهره و آنالیز ویدیویی: دوربین مداربسته حرارتی با هدف شناسایی موجودات، افراد و اشیا از طریق گرمای ساطع شده توسط آنها است. بنابراین امکانات آنالیز ویدیویی مانند تشخیص چهره، شمارش افراد و… در این دوربین ها دیده نمی شود.

دید حرارتی سیاه و سفید

کاربرد های دوربین مداربسته حرارتی

دوربین های ترمال اشکال مختلفی دارند و دارای امکانات و قابلیت های زیادی هستند، کاربرد گسترده ای دارند و در صنعت ها و کارهای زیادی از آنها استفاده می شود.

در بیمارستان ها از دوربین های حرارتی برای کنترل عبور و مرور ، دما بدن و اوضاع حیاتی بیماران و همچنین برای استفاده های امنیتی و حفاظتی محیط بیمارستان از این دوربین ها استفاده می شود.

دوربین های ترمال برای ساختن مستند و تهیه اطلاعات و داده در مورد موجودات نیز کاربرد دارند چرا که در شب و روز ثبات تصویر خود را حفظ می کنند.

در صنعت و کارخانه ها نیز از این دوربین ها می توان استفاده کرد. برای کنترل دمای شی یا دستگاه ها، برای کنترل دما محیط، برای بررسی حرارتی تجهیزات و …

در کل از این دوربین ها در مواردی که امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می شود.

دوربین مداربسته حرارتی در بیرجند

 انتخاب دوربین حرارتی مناسب احتیاج به تجربه و تخصص کافی در این زمینه دارد و بهتر است که برای نصب این دوربین ها به کارشناس وارد دوربین های مداربسته مراجعه کرد.شهروندان عزیز بیرجند می توانند برای دریافت مشاوره در خصوص نصب دوربین مداربسته حرارتی در بیرجند، به همکاران ما در فروشگاه ذره بین مراجعه کنند.

2 دیدگاه در “دوربین مداربسته حرارتی در بیرجند

  1. alireza گفت:

    بسیار مفید بود

  2. بهترین گفت:

    به به به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *