دسته‌بندی نشده

آشنایی با دوربین اسپید دام

دوربین اسپید دام

معرفی

دوربین های مداربسته در انواع مختلف و برای اهداف متفاوتی تولید می شوند. یکی از انواع دوربین های مداربسته، دوربین اسپید دام است. ظاهر این دوربین شبیه به دوربین های دام ساده است ولی با این تفاوت که قابلیت چرخش و زوم بالایی دارد. در پست امروز قصد داریم با دوربین اسپید دام آشنا شویم و کاربرد ها و ویژگی های آن را شرح دهیم.

دوربین اسپید دام

دوربین اسپید دام(speed dome)، که به نام های دوربین چرخشی و دوربین PTZ هم شناخته می شود، ظاهری گرد و نیم دایره ای شکل دارد. این طراحی گنبدی شکل، امکان نصب دوربین در مکان های مختلف را فراهم میکند.

 PTZ مخفف اصلاح Pan-Tilt-Zoom می باشد:
“Pan” اشاره به قابلیت چرخش دوربین در محور افقی و “Tilt” اشاره به چرخش دوربین در محور عمودی دارد. و بدیهی است که کلمه “Zoom” نشان دهنده قدرت زوم خارق العاده این دوربین است. در ادامه پست، به بررسی ویژگی ها و قابلیت های یک دوربین اسپید دام می پردازیم.

 

دوربین اسپید دام
نصب دوربین اسپید دام توسط تیم ذره بین

چرخش و دوران

همانطور که پیش تر هم اشاره شد دوربین های اسپید دام قابلیت چرخش بالایی دارند؛ به طوری که انواع مختلف آنها، تا ۳۶۰ درجه تحت محور افقی و بین ۹۰ تا ۱۴۰ درجه تحت محور عمودی می چرخند. این ویژگی باعث می شود یک دوربین اسپید دام کار چند دوربین مداربسته عادی را انجام دهد؛ در واقع شما می توانید محدوده وسیعی را تنها با یک دوربین چرخشی پوشش دهید که نه تنها از لحاظ اقتصادی به صرفه است، بلکه باعث می شود فضای بسیار کمتری برای نصب دوربین اشغال شود.

چرخش دوربین هم به صورت اتوماتیک و هوشمند و هم به صورت دستی و توسط کاربر می تواند انجام گیرد.

چرخش دوربین اسپید دام

زوم اپتیکال

قدرت زوم بالای دوربین های PTZ، یکی دیگر از ویژگی های مهم این دوربین ها محسوب می شود. این امر، به خصوص در ردیابی یک شی یا شخصی خاص، کاربرد به سزایی دارد. زوم اپتیکال، امکان بزرگنمایی تصاویر با کمترین افت کیفیت ممکن را فراهم می کند. بنابراین می توان به راحتی فواصل دورتر از دوربین را مورد نظارت و بررسی قرار داد.

همانند قابلیت چرخش، زوم دوربین اسپید دام نیز می تواند به صورت دستی و توسط کاربر و یا به صورت اتوماتیک و برنامه ریزی شده اتفاق بیوفتد؛ مثل زوم کردن در یک ناحیه خاص هنگام تشخیص تحرک در آن ناحیه.

کیفیت و وضوح تصویر بالا

دوربین های اسپید دام با توجه به هزینه تمام شده و هدف استفاده، کیفیت های متفاوتی ارائه می دهند. واضح است که کیفیت دوربین های چرخشی دیجیتال و ای پی، از دوربین های چرخشی آنالوگ بهتر است. عمق رنگ، روشنایی و کنتراست تصویر در دوربین های ای پی واقعی تر است. به همین دلیل، در اوامری مانند ردیابی سارق، دوربین اسپید دام تحت شبکه از آنالوگ بهتر عمل می کند.

دوربین مداربسته HD

رنج بالای IR یا دید در شب

دوربین های Speed Dome، دید در شب خارق العاده ای دارند به طوری که در برخی از مدل ها، دید در شب تا فاصله نیم کیلومتری نیز ممکن است. شما میتوانید بسته به هدف استفاده و بودجه مورد نظر، انواع اسپید دام ها با دید در شب رنگی و یا سیاه و سفید(مادون قرمز) با رنج کوتاه یا بلند تهیه کنید.


دید در شب اسپید دام

ذخیره سازی

فضای ذخیره سازی در دوربین های PTZ، حالتهای مختلفی دارد. برخی مدل ها حافظه داخلی دارند، برخی از کارت حافظه پشتیبانی می کنند، بعضی مدل ها هردو حالت را شامل می شوند. اکثر مدل ها را می توان به دستگاه ضبط کننده ویدیویی متصل کرد. در این حالت، ویدیو های ضبط شده بر روی هارددیسک تعبیه شده داخل دستگاه ذخیره خواهند شد. البته که این قضیه، به خود دستگاه DVR یا NVR نیز بستگی دارد.

اگر به آشنایی با DVR، علاقه دارید، پست ما در مورد دستگاه DVR را از دست ندهید.

ذخیره سازی اسپید دام

ضبط هوشمند و برنامه ریزی شده

دوربین های اسپید دام، امکانات جالبی برای فیلم برداری دارند که با تنظیم Preset و حالت های فیلم برداری شخصی سازی شده، می توان از آنها استفاده کرد. مثلا اینکه فیلم برداری از چه نقطه ای شروع شود و در چه نقطه ای به پایان رسد. یا اینکه دوربین به محض تشخیص وجود شی در ناحیه مشخص شده، به صورت خودکار سوژه را دنبال کند و چندین حالت مختلف فیلم برداری دیگر.

 

ضبط هوشمند دوربین اسپید دام

کاربرد های دوربین اسپید دام

با تمام ویژگی های ذکرشده می توان نتیجه گرفت که دوربین های PTZ بسیار کارامد می باشند و کاربرد های گوناگونی دارند؛ ولی عموما مناسب محیط های وسیع و بزرگ مثل انبارها و سوله ها، بزرگراه ها و اتوبان ها، زمین های کشاورزی و… می باشند. گرچه گفته می شود که این دوربین ها قابلیت پوشش کامل محیط مقابل خود را دارند، اما نکته قابل توجه اینجاست که نمی توانند همه محیط را به صورت همزمان کنترل کنند؛ یعنی در هر لحظه فقط یک بخش از محیط تحت پوشش دوربین است و نواحی دیگر در آن لحظه، بدون نظارت خواهند ماند.

به همین دلیل توصیه می شود حتما برای محیط هایی که امنیت آنها دارای اهمیت لحظه ای است، اپراتوری نیز بر تصویر دوربین ها ناظر باشد تا مشکلی رخ ندهد.

جمع بندی

در مقاله امروز، به بررسی دوربین اسپید دام و ویژگی های آن پرداختیم. همانطور که گفته شد، دوربین های اسپید دام به دلیل قابلیت هایی مانند چرخش افقی و عمودی و زوم قوی، انتخاب مناسبی برای کنترل و نظارت مکان هایی مثل چهار راه ها، انبار ها و زمین های کشاورزی می باشد. دوربین های PVZ در انواع و مدل های مختلفی عرضه می شوند که شما می توانید بر حسب نیاز آن ها را تهیه کنید.

مشتریان عزیز ساکن خراسان جنوبی می توانند جهت مشاوره و راهنمایی حضوری برای خرید دوربین اسپید دام، به فروشگاه ذره بین واقع در بلوار سجاد بیرجند مراجعه کنند.

آدرس فروشگاه:

بیرجند – بلوار سجاد – حدفاصل سجاد ۱ و۳ – سیستم های حفاطتی ذره بین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *