دوربین های مدار بسته

آشنایی با دوربین مداربسته IP

دوربین مداربسته IP

معرفی

دوربین مداربسته IP یا تحت شبکه، به نوعی از دوربین های مداربسته اطلاق می شود که ارسال داده ها و تصاویر را در بستر اینترنت و از طریق پروتکل های شبکه انجام می دهند. در این مقاله از ذره بین با ما همراه باشید تا با دوربین مداربسته IP بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه دوربین مداربسته IP

اولین سری از دوربین های مداربسته تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت AXIS به بازار معرفی و عرضه شدند. این دوربین ها از یک وب سرور اختصاصی استفاده می کردند و همینطور قابلیت تصویر برداری و ارسال همزمان داده را نداشتند؛ در واقع ارسال داده ها با یک تاخیر ۱۷ ثانیه ای نسبت به جمع آوری آنها انجام می شد.

در اواخر سال ۱۹۹۹، AXIS با به کارگیری ورژن های خاصی از سیستم عامل لینوکس در دوربین های مداربسته IP، محصول خود را تکمیل کرد. پس از آن روز، بازار دوربین های تحت شبکه شروع به گسترش و پیشرفت کرد و دوربین های مداربسته با کیفیت های HD و رزولوشن ۱.۳ مگاپیکسل وارد بازار شدند. در ادامه، با پیشرفت فناوری های دوربین های مداربسته و زیرساخت های اینترنت و شبکه، دوربین های IP با کیفیت های بالاتر و قابلیت آنالیز ویدیویی، تولید و عرضه شدند.

دوربین مداربسته IP
AXIS Neteye 200 ، اولین دوربین مداربسته تحت شبکه

عملکرد دوربین مداربسته IP

دوربین های تحت شبکه پس از دریافت تصاویر توسط حسگر هایشان، آنها را به داده های دیجیتالی تبدیل کرده و مطابق پروتکل های اینترنت، به شبکه ارسال می کنند. تجمع و تغذیه دوربین ها در یک شبکه دوربین مداربسته IP، توسط سوییچ شبکه صورت می گیرد.

 با توجه به اهمیت بهینه سازی پهنای باند شبکه و ارسال هرچه سریعتر و بهتر تصاویر و همینطور، افزایش فضای ذخیره سازی، باید راهی برای کاهش حجم ویدیو بدون کاهش کیفیت اصلی ویدیو پیش گرفت؛ به همین منظور در آخرین سری دوربین مداربسته IP از استاندارد فشرده سازی H.265 استفاده می شود.

سیستم ضبط ویدیو دوربین های تحت شبکه، به سه صورت می تواند انجام شود:

۱- نرم افزار مدیریت ویدیو (VMS)

نرم افزار های مدیریت ویدیو بر روی ویندوز و لینوکس قابل نصب و استفاده می باشند. تصاویر دوربین ها در این حالت بر روی رایانه شخضی شما ذخیره می شود.

۲- دستگاه ضبط کننده ویدیویی شبکه (NVR)

این سیستم شامل دستگاه NVR و نرم افزار مدیریت ویدیو می باشد. در این حالت، ویدیو بر روی هارد دیسک دستگاه NVR ذخیره خواهد شد.

۳- سرویس ابری (Cloud)

در این حالت احتیاجی به رایانه یا دستگاه ضبط جداگانه ای نیست و تصاویر دوربین ها مستقیما از طریق اینترنت و فضای ابری منتقل می شوند.

 

دستگاه NVR دوربین مداربسته IP
دستگاه NVR

کیفیت دوربین مداربسته IP

شاید یکی از بهترین ویژگی های دوربین های تحت شبکه کیفیت بالا این دوربین ها باشد. به طور معمول، رزولوشن دوربین های IP بسته به هدف استفاده، از ۰.۴ تا ۳۰ مگاپیکسل متغیر است. بر خلاف دوربین های آنالوگ، دوربین های ای پی نویز پذیری نسبتا پایینی دارند و نوید تصویر با کیفیت و واقعی را می دهند. اگر چه هر چقدر هم که دوربین مداربسته شما قوی و گران قیمت باشد، باز هم وجود نویز در تصویر، به ویژه شب هنگام و در غیاب نور کافی، اجتناب ناپذیر است. نویز یک بخش جدانشدنی در ارتباطات است؛ چه صوتی و چه تصویری.

استاندارد های تصویری دوربین های ای پی از نوع AHD است و انواع HD، FULL HD، ۴K آن ها، گستره ۰.۴ تا ۳۰ مگاپیکسل را شامل می شود.

کیفیت دوربین مداربسته IP

ویژگی ها و فواید دوربین مداربسته IP

دوربین های مداربسته ویژگی ها و قابلیت های بسیار جالب و کارامدی دارند. به عنوان مثال قابلیت PoE یا Power over Ethernet، به دوربین این امکان را می دهد که برق و انرژی مصرفی مورد نیاز خود را از طریق سوییچ شبکه تامین کند و دیگر نیازی به منبع تغذیه و کابل جداگانه نیست. البته، همچنان می توان به جای استفاده از کابل شبکه و سوییچ، برق مورد نیاز دوربین را با کابل کشی از محل نصب دستگاه NVR به دوربین، تامین کرد.

دوربین مداربسته IP، بسته به نوع و قیمت، قابلیت های مختلف دیگری مانند تشخیص چهره، تشخیص تحرک و تغییر درمحیط، تشخیص وجود دود، پلاک خوانی و… نیز دارد.

 

  • کیفیت تصویر بالا و FULL HD
  • نصب و راه اندازی ساده و راحت
  • صرفه اقتصادی نسبت به قیمت تمام شده
  • کنترل و نظارت بیشتر و دقیق تر
  • عدم نیاز به کابل کشی و دستگاه های اضافه
  • امنیت بالاتر و مطمئن تر
  • قابلیت ذخیره سازی تصاویر بر روی کارت حافظه
  • دید در شب بهتر و واضح تر
  • تحلیل وآنالیز هوشمندانه تصاویر
  • کنترل و مدیریت از راه دور
دوربین مداربسته IP

جمع بندی

در این مقاله سعی بر این بود تا شما را با دوربین مداربسته IP آشنا سازیم. با وجود هزینه بالاتر دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ، این دوربین ها سهم بیشتری از بازار دوربین های مداربسته را اشغال کرده اند و جایگزین مدل های قدیمی تر شده اند؛ که علت آن، کیفیت بالاتر و امکانات بیشتر آنها است. پس، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ امنیتی، گزینه مناسب تری برای تامین و برقراری امنیت و حفظ آرامش خاطر می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *