تکنولوژی, دوربین های مدار بسته

تشخیص چهره در دوربین مداربسته

تشخیص چهره در دوربین مداربسته

مقدمه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دوربین های مداربسته با امکانات و ویژگی های جدیدتر و بهتری تولید و ارائه می شوند. امکانات نرم افزاری به کار رفته در این دوربین ها امکان آنالیز محتوای ویدیو به صورت حرفه ای را فراهم کرده اند. در پست امروز به بررسی قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته می پردازیم و نکاتی را درباره خرید و نصب دوربین مداربسته تشخیص چهره در بیرجند بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

عملکرد تشخیص چهره در دوربین مداربسته

برای استفاده از قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته، علاوه بر دوربین ها، خود دستگاه DVR هم باید این ویژگی را دارا باشد. دوربین با بهره گیری از الگوریتم های خاصی که به پردازنده آن داده شده، با داده هایی مانند قرارگیری دماغ ، چشم ها ابرو ها و… چهره های حاضر در محیط را تشخیص می دهد؛ البته، برای پردازش کامل تر و بهتر، دوربین داده های خود را به دستگاه DVR می فرستد و آنالیز نهایی در آنجا صورت می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با دستگاه ضبط کننده دیجیتال، به مقاله دستگاه DVR چیست؟ مراجعه کنید.

انواع دوربین های تشخیص چهره

دوربین های مداربسته مجهز به سیستم تشخیص چهره، سطوح متفاوتی را شامل می شوند. برخی دوربین ها تنها آن چه را که شبیه به چهره انسان است را شناسایی می کنند ولی قابلیت تشخیص تفاوت چهره ها از هم را ندارند، به عبارتی دیگر، می توانند وجود یک فرد در محیط را بفهمند اما نمی توانند چهره افراد حاضر در محل را از یکدیگر تمایز بدهند.

نوع دیگری از دوربین مداربسته تشخیص چهره، علاوه بر شناسایی حضور افراد در محل بر اساس چهره (Face Detection)، می توانند این چهره ها را بر اساس الگوریتم های نوشته شده در چیپست خود، بشناسند و از یکدیگر تمایز بدهند. در برخی از این سیستم ها شما می توانید زمان دیده شدن یک چهره خاص توسط دستگاه را نیز ببینید. البته این ویژگی تا حدود زیادی به قابلیت های دستگاه ضبط کننده هم مربوط می شود.

بدیهی است که دوربین های شناسایی چهره، در کنار امکانات بیشتر، هزینه بالاتری می طلبند و در پروژه های امنیتی سنگین از آنها استفاده می شود.

دوربین مداربسته تشخیص چهره
استفاده از ویژگی تشخیص چهره برای شناسایی افراد

فواید فناوری تشخیص چهره در دوربین مداربسته

استفاده از سیستم های نظارتی مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره، مزایا و خوبی های زیادی دارد. اکنون برخی از این مزیت ها را با هم بررسی می کنیم:

۱- جمع آوری مدرک و شواهد: با استفاده از سیستم تشخیص چهره، می توان شواهد و مدارکی مهم و کلیدی به دست آورد. به عنوان مثال می توان در حل پرونده های جنایی سرقت، قتل، حمله، جیب بری و… از این ویژگی استفاده کرد و پروسه شناسایی و دستگیر مجرمان را سرعت بخشید.

۲- کمک به سیستم های ورود و خروج: در ادارات مهم و بزرگ، از دوربین های مجهز به سیستم تشخیص و شناسایی چهره پیشرفته برای کنترل ورود و خروج و دسترسی افراد به بخش های مختلف ساختمان استفاده می شود.

۳- افزایش سطح امنیت: مشخص است که دوربین های مداربسته مجهز به سیستم تشخیص چهره هوشمند نسبت به دوربین های فاقد این فناوری، امنیت بیشتری در محیط ایجاد می کنند و افراد احساس نا امنی کمتری خواهند داشت.

صرفه جویی در زمان: عمل تشخیص چهره توسط دوربین های مداربسته زمان بسیار کوتاهی را می گیرد و از این جهت نسبت به بسیاری از روش های دیگر تشخیص هویت و چهره افراد کاربردی تر و سریع تر است. شرکت ها و فرم های بزرگ و مطرح که صرفه جویی در زمان به یک اصل مهم در کارشان بدل شده است، منفعت زیادی از این فناوری می برند.

دوربین تشخیص چهره پلیس
شناسایی مظنون توسط دوربین مداربسته

کاربرد های تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته تشخیص چهره استفاده گسترده ای دارد و در اماکن مختلف با اهداف مختلفی به کار می رود.

پلیس و نیرو های امنیتی، برای تشخیص چهره مجرمان و شناسایی آنها از دوربین های تشخیص چهره استفاده می کنند. این دوربین ها در حل پرونده های مختلف جنایی و کمک به پیدا کردن مظنونین کمک شایسته ای می کنند.

در سیستم امنیتی ادارات و شرکت های بزرگ که امنیت در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، از دوربین مداربسته تشخیص چهره برای کنترل عبور و مرور افراد استفاده می شود.

در برخی پردیس های دانشگاهی بزرگ در سراسر دنیا از دوربین های مداربسته تشخیص چهره برای حضور و غیاب و احراز هویت اساتید و دانشجویان بهره می برند.

در فروشگاه ها و مغازه ها نیز تا حدودی برای جلوگیری از سرقت و همچنین شناسایی سارق در صورت وقوع سرقت، دوربین مداربسته تشخیص چهره نصب می شود.

 

دوربین مداربسته تشخیص چهره در بیرجند

ساکنین خون گرم شهر بیرجند و دیگر شهر های خراسان جنوبی، می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی در خصوص نصب دوربین های مداربسته دارای فناوری تشخیص چهره، به فروشگاه سیستم های حفاظتی ذره بین واقع در شهر بیرجند مراجعه کنند. همکاران ما آماده پاسخ گویی به شما خواهند بود.

آدرس:

بیرجند – بلوار سجاد – حدفاصل سجاد ۱ و ۳ – سیستم های حفاظتی ذره بین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *